Telia on oma digitarkuse alaga Arvamusfestivalil väljas olnud juba viis aastat – pool sellest ajast, mil Arvamusfestivali üldse korraldatud on. Ala eestvedaja Elo Võrk räägib, mis kasu Arvamusfestivalil osalemine nende ettevõttele annab, mis on arutelude korraldamise juures kõige keerukam ning kellel soovitab ta ideekorjesse oma teema esitada.
Telia digitarkuse ala eestvedaja rolli on Elo kandnud kolmel aastal. Tema sõnul otsustas Telia Arvamusfestivalil esialgu osaleda selleks, et festivali toetada, kuid aja jooksul on põhjuseid oma arutelude korraldamiseks lisandunud. „Arutelukultuuri edendamine on meie jaoks alati oluline olnud ja just see oli põhjus, miks Arvamusfestivalil osaleda otsustasime. Esimesel aastal oli meie alal vaid paar meie enda korraldatud arutelu, teised teemad tulid ideekorjest lisaks. Täna näeme arutelude korraldamise väärtust eelkõige selles, et nii saame tõstatada meie valdkonna jaoks olulisi teemasid,“ kommenteeris Elo.
Tema sõnul on naiivne loota, et arutelude tulemused on kohe pärast festivali toimumist käega katsutavad, kuid pikematele eesmärkide täitmisele aitavad need kindlasti kaasa. „Arvamusfestival loob võimaluse tuua kokku olulised inimesed ja käivitada nendega diskussioon. Inimestel tekivad uued mõtted, mis hakkavad pärast festivali oma elu elama. Arvamusfestival on justkui katalüsaator, mis aitab õigeid inimesi kõnetada, teemade olulisust kraadida ja lahenduste jaoks ideid koguda,“ arvas Elo.
Arvamusfestivali kasu kohta on tal näiteks tuua festivali arutelust sündinud digimentorite programm. „Eelmisel aastal rääkisime ühel arutelul eakate puudulikest digipädevustest ja vajadust probleemile lahendus leida. Arutelu käigus tekkis ühel osalejal idee, et noored võiks vanemaid digiteemadel õpetama hakata. Sellest võttis tuld Marju Himma ning tänaseks ongi Telia ja Tartu Ülikooli koostöös käivitatud digimentorite programm. Kutsume noori hakkama mentoriks, et jagada vanematele inimestele väärtuslikke juhiseid, kuidas digimaailmas hakkama saada,“ rääkis Elo.
Hea arutelu teema sünnib koostöös
Telia korraldab oma alal kahe päeva jooksul tavaliselt kuni kaheksa arutelu. Kõigi nende arutelude teemade mõtlemine, inimeste leidmine ja korraldamine on suur töö. „Oma teemade mõtlemisse kaasame võimalikult palju erinevaid inimesi üle kogu organisatsiooni. Oma mõtteid annavad nii tehnoloogia valdkonna, klienditeeninduse kui ka esinduste inimesed – teeme ühise ajurünnaku väljaspool töökeskkonda kõigiga, kes tahavad kaasa mõelda. Oma kogemuse järgi võin öelda, et mida mitmekesisem on kaasatud inimeste ring, seda põnevamad teemad tulevad,“ kommenteeris korraldaja.
„Kõige raskem osa teemade mõtlemisel ja ideekorjes osalemisel on leida uusi nurki ja uusi väljundeid – kui oled juba mitu aastat samas valdkonnas arutelusid korraldanud, tekib tunne justkui hakkaksid teemad korduma. Üha enam tuleb mõelda ka meelelahutusliku aspekti peale, et hoida inimesi kuulamas, pakkuda neile mingit intriigi. Arutelus hoiab kindlasti põnevust see, kui kõik osalejad ei ole samal seisukohal – seda tuleb esinejate valikul teadlikult silmas pidada,“ soovitas Elo.
Arutelude korraldamise juures on kõige olulisem leida sinna õiged inimesed. „Kõik algab moderaatorist, kes aitab ka arutelu sisu osas kaasa mõelda ja suunab tugevalt seda, milliseks arutelu kujuneb. Teiste osalejate leidmine sõltub palju sellest, kui atraktiivne see teema inimeste jaoks on ja kes on teised osalised. Kui ühe hea osaleja juba lukku saad, siis edasi on lihtsam,“ sõnas Elo.
Arutelu korraldamine aitab hirmudest üle saada ja meeskonnas tiimitunnet tekitada
Lisaks arutelus sündinud headele mõtetele on ala korraldamine meeskonnale kasulik ka mitmel muul viisil. „Korraldame arutelusid ühiselt meeskonnaga – see loob inimeste vahel usaldust ja tugevdab tiimitunnet. Lisaks on see nii mõnelegi meeskonnaliikmele isikliku arengu käivitajaks olnud – näiteks eelmisel aastal osales meil üks inimene korraldajana kaadri tagant, kes tahab sel aastal proovida hoopis moderaatori rolli,“ tõi Elo näite.
Tema enda jaoks on suurim isiklik kasu arutelude korraldamisest olnud see, et ta on saanud üle hirmust võõraste inimeste käest teeneid küsida. „Esialgu oli ikka natuke hirmus võtta ühendust võõra inimesega ja püüda talle meie teemat nii tutvustada, et tal tekiks huvi ja soov osaleda. Tänaseks olen oluliselt julgem ja selliste asjade pärast enam ei põe. Arutelus osalejatelt tuleb nii palju positiivset tagasisidet, mis aitab mõista, et teed õiget asja. Lisaks oled saanud uusi tutvusi inimeste näol, kellega sa muidu ei kohtuks ning hulgaliselt värskeid ideid ja teadmisi,“ rääkis Elo.
Ideekorjes soovitab Elo osaleda kõigil, kel on mõni oluline küsimus või teema, mis vajab kaasamõtlemist, lahendamist või lahenduste käimalükkamist. „Arvamusfestival on suurepärane koht leidmaks oma teemale kõlapinda ja kaasamõtlejaid. Kui sa tegeled mingi olulise teema või küsimusega, mis vajab suuremat ringi kaasamõtlejaid, siis sobib su teema kindlasti ka Arvamusfestivalile.“